• Головна
  • Блог
  • Законопроєкт щодо запобігання надмірного тиску на бізнес
  • Законопроєкт щодо запобігання надмірного тиску на бізнес

    Прийнято законопроєкт щодо запобігання надмірного тиску на бізнес

    Народні депутати на початку березня цього року прийняли Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання надмірному тиску на суб'єктів господарювання заходів державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення».

    Метою зазначеного Закону є удосконалення порядку здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення, підвищення його ефективності, зменшення фінансового навантаження на суб’єктів господарювання.

    Органи місцевого самоврядування і перевірки

    Одним із основних положень нового Закону є те, що органи місцевого самоврядування позбавляються здійснення заходів державного нагляду (контролю) за дотримання законодавства про працю.

    Натомість встановлюється, що органи місцевого самоврядування можуть лише виступати з ініціативою щодо проведення перевірки перед Держпраці шляхом подання посадовими особами органів місцевого самоврядування відповідного звернення з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади.

    У зв’язку з цим Законом розширили повноваження виконавчих органів сільських, селищних та міських рад, а саме на законодавчому рівні закріпили їх право звертатися до Держпраці стосовно порушення суб’єктом господарювання трудового законодавства.

    При цьому, якщо за чинним законодавством органи місцевого самоврядування наділені можливостями щодо накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, то новим Законом ці повноваження скасовуються.

    Крім цього, законопроєкт додає нову підставу для проведення позапланової перевірки, а саме звернення посадових осіб органів місцевого самоврядування про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства у випадках, коли право на подання такого звернення передбачено законом.

    В той же час, встановлюється, що фізичні особи, а також посадові особи органів місцевого самоврядування, які подали безпідставне звернення про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства, несуть відповідальність, передбачену законом.

    Закріплюється на офіційному рівні поняття «створення перешкод при здійсненні заходів державного нагляду (контролю

    Так, вносяться зміни в Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», насамперед, з’являється поняття «створення перешкод при проведенні перевірки».

    Законодавець визначив, що створення перешкод органам державного нагляду (контролю) чи їх посадовим особам при здійсненні заходів державного нагляду (контролю) – це невиконання законних вимог посадових осіб органу державного нагляду (контролю) або недопущення посадових осіб цього органу до здійснення заходів державного нагляду (контролю), підстави яких визначені законом.

    Отже, цим поняттям охоплюються як дії суб’єкта господарювання щодо недопущення посадових осіб до перевірки, так і невиконання суб’єктом господарювання законних вимог такої особи при проведенні перевірки.

    Варто звернути увагу, що цим Законом вносяться зміни і в Кодекс України про адміністративні правопорушення, зокрема зазнає змін ст.188-6 КУпАП.

    Тобто відтепер за невиконання законних вимог посадових осіб Держпраці щодо усунення порушень законодавства про працю або недопущення посадових осіб цих органів до здійснення заходів державного нагляду (контролю), підстави яких визначені законом, передбачена відповідальність у вигляді штрафу в розмірі 850 – 1700 грн.

    Звільняються від сплати судового збору

    Ще однією новелою законопроєкту є те, що законодавець вирішив звільнити Держпраці від сплати судового збору під час розгляду справ в усіх судових інстанціях.

    Більш того, раніше така норма вже існувала, проте Законом України «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів» №2147-VIII від 03.10.2017 її було виключено.

    Коли нові зміни наберуть чинності?

    Законом передбачено, що він набере чинності через місяць з дня його опублікування. 25 березня 2021 року цей Закон було повернуто з підписом від Президента, а набере він чинності 27 квітня 2021 року.

    В той же час, хочемо звернути увагу на деякі норми, які пропонувались в початковій редакції законопроєкту, але так і не були прийняті.

    По-перше, пропонувалось розширити перелік порушень встановленого законом порядку здійснення заходів державного нагляду (контролю). Так, якби контролюючий орган виніс припис, розпорядження, податкове повідомлення-рішення, вимогу чи рішення про накладення фінансових стягнень, що були скасовані в адміністративному чи судовому порядку, за це посадові особи несли б адміністративну відповідальність у вигляді штрафу в розмірі 850 – 1700 грн.

    По-друге, пропонувалось додати в Кодекс України про адміністративні правопорушення нову статтю 166-24, яка передбачала б відповідальність за безпідставне звернення про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства.

    Отож, якби особа поскаржилась до Держпраці із безпідставним зверненням про порушення суб’єктом господарювання чинного законодавства або подала завідомо неправдиві відомості, які стали підставою для ініціювання перевірки, за це пропонувалось встановити адміністративну відповідальність у вигляді штрафу в розмірі 850 – 1700 грн.

    Проте, якщо особа вдруге протягом року безпідставно звернеться до Держпраці або такі дії вчинить особа з використанням свого службового становища, за це повинна була наставати відповідальність у вигляді штрафу в розмірі 2550 – 5100 грн.

    До слова, після прийняття народними депутатами зазначеного законопроєкту з’явились різні дискусії з приводу його норм. Так, Асоціація міст України (АМУ), всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування, зверталась до Президента з проханням ветувати Закон, що позбавляє громади права контролю за працею, оскільки «це крок до згортання децентралізації та позбавлення громад єдиного законного механізму недопущення тінізації зайнятості та захисту соціальних гарантій працівників».

    00016.04.2021, 66 просмотров.

    Добавить комментарий

    Имя
    E-mail
    Телефон
    Тема
    Комментарий
    Оценка
    Показать другое число
    Контрольное число*